Konkurranseforberedelser

Før konkurransedagen:

  • Gå igjennom invitasjonen og løypeprofilen
  • Gå igjennom løypa uka før konkurransen om mulig. Dette spesielt hvis du ikke kjenner den fra før.
  • Lag en plan på hvordan du skal gjennomføre løpet. Det er lettere å følge en plan som er nøye planlagt enn å lage en plan underveis når du er sliten.
  • Sjekke vær og føreforhold og forbered preparering av ski.
  • Sjekk av utstyr og at du har det du trenger av smørning.
  • Pakke utstyret du skal ha med deg på konkurranse kvelden før. Gjerne legg skia i skiboksen allerede. De liker det kaldt.

På konkurransedagen:

  • Spise en god frokost. Unngå raske karbohydrater.
  • Smør med en god matpakke. Gjerne ta med et par bananer. Som drikke er svak saft eller vann best. Blande eple juice og vann 50/50 er bedre enn svak saft bra.
  • Ankomme ca 1:30 før start.
  • Hent startnummer og sett det på deg. Sett også på brikke om det er utdeling før du kommer i startområdet. Er det utdeling i det du går inn på startområdet må du beregne et par min ekstra til dette.
  • Test ski med varme klær første 30 min. Samtidig orienterer du deg på stadion og får bekreftet de tingene du har funnet ut i dagene før.
  • Neste 30 minutter bruker du til å slappe av litt, gå på do, spise litt, og flytte utstyret til startområdet.
  • De siste 30 minuttene bruker du til oppvarming. 20 min sammenhengende oppvarming. Ski + løp. Avslutte de siste 3-4 min med høyere fart. Gjerne litt lett hurtighet. 90% av maks fart. 20-25 min. Rolig bevegelse. Når det er 5 min igjen holder du deg i nærheten av start og begynner å kle av deg så nære starttidspunktet som mulig. Hold deg rolig og unngå å stresse. Dette gjelder spesielt foreldre og trenere;-)!